Инкотърмс група C

26.07.2022

Incoterms

Много вносители предпочитат да закупуват стоки на условия CPT, CIP, CFR и CIF по Инкотърмс 2020 или 2010, т. е. с включен в цената транспорт от продавача, разчитайки най-вече на това да нямат ангажименти с организацията на превоза. Също, за да избегнат риск от евентуален ръст на транспортните разходи след договарянето на покупко-продажбата. Тези две основни предимства на групата условия С на Инкотърмс са важни, но недостатъчни да компенсират техните съществени недостатъци за купувача.

Важен за купувача недостатък е липсата на контрол върху превозния процес и често липсата на актуална информация за очакваното време на доставка. Друг, далеч по-съществен, недостатък е моментът на преминаване на риска за стоката от продавача към купувача. Именно тук част от търговците погрешно правят аналогия между заплащането на превоза и понасянето на риска за товара по времето на превоза. При условията на доставка от група С на Инкотърмс има разминаване между момента и мястото на прехвърляне на риска и момента и мястото докъдето е заплатен транспорт от продавача. Рискът при група С преминава идентично с група F и това е, общо казано, в момента и мястото на предаване на товара от продавача/изпращача на превозвач или спедитор, със съответните особености при отделните франкировки FCA, FAS и FOB. При евентуални щети по време на превоза, купувачът следва да отправи своите претенции директно към превозвача или спедитора, издал превозния документ. Предвид липсата на специални договорни отношения между страните (извън отношенията превозвач-получател по превозния документ), шансовете за успешно уреждане на рекламацията за купувача са минимални. Също, в желанието си да заплати най-ниски транспортни разходи при вече договорена цена, продавачът може да попадне на превозвач или спедитор със занижени стандарти за качество, което увеличава риска от щети, липси или други проблеми при транспорта. 

И на последно, но не и по значение, място - съществуващата порочна практика (основно във водния транспорт) за получаване на чист превозен документ срещу гаранционно писмо от изпращача е по-лесно осъществима при сключен превозен договор от или за сметка на изпращача. 

Страната, заплащаща и съответно управляваща транспорта по договора за покупко-продажба, в общия случай е в по-благоприятна позиция и в тази връзка са препоръките към търговците да се стремят да купуват без включен транспорт и да продават с включен такъв. Това, разбира се, ще им коства малко повече усилия в преговорите, доколкото ответната страна вероятно ще се стреми да постигне същото за себе си, но успелият да поеме транспорта търговец ще има възможността да управлява транспорта и транспортните рискове, както и би могъл да постигне по-добри финансови резултати благодарение на самите разходи за транспорт.

Още статии

Карго застраховка

12.10.2023

Карго застраховането съществува защото отговорността на ...

Прочети arrow
коносамент
Коносамент и товарителница

27.09.2023

Познаването на разликите между коносамент и товарителница ...

Прочети arrow
partner
partner
partner

С използването на сайта Вие приемате, че използваме "бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите и анализиране на трафика. Вижте нашата <a href="/bg/page/politika-za-poveritelnost#cookies"> Политика за бисквитките</a> и <a href="/bg/page/politika-za-poveritelnost"> Политика за поверителност</a>.